De beste tips voor schoonmaken in de horeca

Hotel bathroom cleaning service. Cleaning service

Werk je in de horeca, dan weet je dat de dagelijkse schoonmaak van de keuken en alle andere ruimtes onvermijdelijk is. Zeker op plekken waar eten bereid worden, loop je een groot risico op ongedierte als je onvoldoende schoonmaakt. Bovendien kun je te maken krijgen met de inspectie. Er zijn een aantal richtlijnen waaraan je je kunt houden, zodat je kunt voorkomen dat je achter de feiten aanloopt.

Schoonmaken in de horeca, zo doe je dat

Het runnen van een horecazaak betekent niet alleen je druk maken over inkoop en marges, maar ook de schoonmaak hoort erbij. In veel horecazaken wordt er gebruikgemaakt van bedrijfskleding. Maar kun je die kleding beter voor het werk of pas op het werk aan doen? Hoe zit het met sieraden in de keuken? Een gouden tip: vergeet de hoekjes niet, want muizen en ratten zijn er dol op.

Zieke medewerkers: liever thuisblijven

Op plekken waar je veel gasten vindt, zoals in een lokaal casino (een horecagelegenheid waar veel mensen dicht op elkaar staan), kun je beter geen zieke medewerkers laten rondlopen. Die zijn immers een bron van bacteriën en/of virussen. Jammer wellicht voor de bezoekers van het casino als het er tijdelijk wat minder schoon is. Echter kunnen die als alternatief goksites zonder cruks bezoeken. Thuis heb je als gokker gelukkig geen last van grote groepen mensen die je kunnen aansteken met een ziekte.

Is je personeel ziek? Vraag diegene dan om thuis te blijven en uit te zieken. Zeker als er ook eten wordt geserveerd, wil je de handjes niet aan de borden hebben. En ook door het hoesten en snotteren kun je je gasten ziek maken. Wil je een goede service aanbieden, dan gaat dit dus verder dan klantvriendelijkheid.

Denk aan je kleding

Een schone horecazaak begint bij een goede start van de dag. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om het dragen van bedrijfskleding verplicht te stellen. Maar als je dat doet, komen er veel medewerkers in hun bedrijfskleding naar hun werk toe. Dat is niet de bedoeling, want je weet niet waar diegene geweest is en waar de kleding mee in contact is geweest. Denk bijvoorbeeld aan bacteriën van kinderen, huisdieren en uitlaatgassen. Fris is anders, dus doe jezelf een plezier. Vraag je medewerkers zich pas om te kleden als ze op hun werk zijn. Heb je geen kleedruimte, bouw er dan één of spreek met je medewerkers af hoe je omgaat met bedrijfskleding. Dagelijks je bedrijfsruimte stofzuigen en dweilen is dus niet genoeg. Een goed beleid rondom kleding is ook zeer belangrijk.

Doe je sieraden af

Naast kleding is het belangrijk dat je ook afspraken maakt over sieraden. Die zijn in elke keuken sowieso verboden en wellicht kun je dit ook verbieden bij de bediening. Op deze manier voorkom je dat vieze sieraden in contact komen met een schoon bord en eten. Een gladde trouwring mag wel. Het bedienend personeel mag nog wel een horloge dragen. Je doet er goed aan om na te denken over een beleid rondom sieraden en andere accessoires. Ze zitten vaak vol met bacteriën en dat kan leiden tot besmettingen. Zo kun je schoonmaken tot je een ons weegt, maar als je vuile sieraden draagt, schiet je er weinig mee op.

Maak gebruik van handschoenen

Ga je dan echt beginnen met schoonmaken, dan raden we je aan om altijd gebruik te maken van handschoenen. Schoonmaken zonder handschoenen kan echt niet. Als je dat namelijk wel doet, is de kans groot dat je schone oppervlaktes weer vies maakt met je handen. Bovendien is er ook nog een andere reden waarom je liever wel handschoenen draagt. Bij het schoonmaken ga je vaak aan de slag met vrij agressief spul waar chemicaliën in zitten. Dit is vaak gevaarlijk voor de huid en kan bovendien leiden tot wondjes. Als je al wondjes op je handen hebt, wil je absoluut gebruikmaken van handschoenen. Bovendien voorkom je dat je de chemicaliën van de schoonmaakmiddelen aan je handen houdt, wat gevaarlijk is voor je omgeving.

Vergeet de hoekjes niet

Ben je aan de schoonmaak begonnen, dan mag je de hoekjes absoluut niet vergeten. Zorg ervoor dat er geen vuil op de vloer ligt. Als het er een dag of langer staat, is dat een bron van besmetting. Vergeet vooral de hoekjes, kiertjes en onder apparatuur niet schoon te maken. Er komen namelijk muizen en ratten op af, en in de zomer ook wespen. Zelfs in een sterrenrestaurant worden dit soort fouten nog steeds gemaakt.

Bij de schoonmaak mag je geen warm water gebruiken dat te warm is. Was je met de hand af, dan kun je beter gebruikmaken van lauwwarm water en niet van kokend heet water. Anders werken de desinfectiemiddelen niet. Zeker niet als er alcohol in zit, want dat vervliegt. Lees dus even de gebruiksaanwijzingen over hoe je het middel moet gebruiken.